The First Film Written by AI Has Arrived – And Hollywood Is Terrified

The First Film Written by AI Has Arrived – And Hollywood Is Terrified

De Eerste AI-Geschreven Film is Hier - en Hollywood is Doodsbang

De ChatGPT-gegenereerde drama "The Last Screenwriter" zal geen Oscars winnen. Maar waarom zijn bioscopen bang om het te tonen?

Robbie Collin, Film Criticus
19 juni 2024 • 5:07pm

Artificial Intelligence, oftewel AI, wordt gezien als een van de grootste bedreigingen van deze tijd. Dat ziet niet alleen Jennifer Lopez in de recente Netflix-film Atlas, waarin ze een wetenschapper speelt die vecht tegen een malafide computerprogramma dat de mensheid wil vernietigen. Nee, AI speelt ook een steeds grotere rol in de echte wereld, onder andere door films te schrijven. De aanstaande onafhankelijke film "The Last Screenwriter" lijkt op een gewone film - en werd grotendeels door echte mensen gemaakt met echte kostuums en dialogen. Maar elk van die dialogen werd bedacht door een AI: specifiek ChatGPT, een online chatbot die het scenario in vier dagen schreef op basis van een enkele 17-woorden prompt.


Een Film Over AI-Scripting

Het plot van de film draait om Jack, een bekroonde scenarioschrijver die grote financiële successen boekt - en in een creatieve crisis belandt - wanneer hij samenwerkt met een experimenteel nieuw AI-programma.

The Last Screenwriter zou zondagavond in première gaan in London's Prince Charles Cinema, maar het evenement werd geannuleerd na 160 klachten van klanten. Dit zet de film in hetzelfde beruchte rijtje als Kevin Spacey's 'comeback'-thriller Control, waarvan de Prince Charles-première vorig jaar ook werd geannuleerd.


Reacties uit de Filmwereld

Na de aankondiging op social media kreeg de cinema te maken met heftige reacties. "Je platformt werk dat het creatieve proces compleet ondermijnt," schreef een levenslang lid op X (voorheen Twitter). "AI = plagiaat," schreef een andere gebruiker. "Schande dat je dit steunt."

Sinds AI wereldwijd bekend werd, is het een bron van controverse geweest, vooral in de filmwereld. De bittere en langdurige Hollywood-stakingen van vorig jaar zijn deels te wijten aan de angst dat studio's de technologie ten koste van acteurs en schrijvers zouden inzetten.


Auteursrecht en Plagiaat

De beschuldiging van plagiaat is niet ongegrond. AI produceert output door bestaande werken te verwerken en om te vormen, en dat betekent dat alles wat het produceert gestolen is, zij het op een diffuse en ontraceerbare manier.

Ondanks de weerstand blijven studio's experimenteren met AI. Begin dit jaar gebruikte de poster-campagne voor Alex Garland’s Civil War AI om de verontrustende beelden te genereren, wat online voor veel woede zorgde.


Controverse rond de Film

Peter Luisi, de regisseur van The Last Screenwriter, is bekend om zijn controversiële aanpak. Hij wilde de vermeende krachten van AI testen met een prompt: "Schrijf een plot voor een film waarin een scenarioschrijver zich realiseert dat hij minder goed is dan kunstmatige intelligentie."

Gedurende vier dagen vroeg hij ChatGPT om het initiële script verder te ontwikkelen, personages te creëren en scènes te schrijven. Wanneer er problemen ontstonden, zoals veranderingen in de sekse van personages of onduidelijke motivaties, liet hij de software herzien wat het had geschreven. "Maar behalve het inkorten van enkele scènes heb ik mezelf gedwongen te werken met wat de AI me gaf," zegt Luisi.


AI Tegen de Creatieve Schrijver

Hoewel sommige dialoog onwerkelijk overkomt en niet voldoet aan het 'show, don't tell' principe, zijn er ook onverwachte details die opvallen, zoals literaire verwijzingen en subtiele structuur onder de oppervlakkige verhaallijn.

De AI heeft zichzelf zelfs een argument tegen de beschuldigingen van plagiaat geschreven. In een vroege scène beschuldigt Jack zijn digitale schrijfpartner van remixkunst. "Dat mag waar zijn," reageert de AI, "maar zelfs menselijke creativiteit ontstaat niet in een vacuüm. Ook jij put uit films die je hebt gezien, boeken die je hebt gelezen en ervaringen die je hebt meegemaakt."

Toch eindigt de film geruststellend met de boodschap dat de menselijke aanraking in kunst onmisbaar is en AI geen reden tot zorg is. Maar dan - AI zou dat natuurlijk zeggen, nietwaar?


Een Experiment om te Bekijken

Is de film de moeite waard? Absoluut. Het heeft geen schrijver van zijn werk beroofd - de schrijverloze status is juist de reden van zijn bestaan. De annulering van de première voelt dan ook ongegrond. Zoals een commenter op Instagram zei, "het annuleren van filmvertoningen vanwege verontwaardiging op social media is geen steun aan de kunstenaarsstem."

Hoewel de Prince Charles Cinema weigerde te discussiëren over de geannuleerde vertoning, zette het wel een verklaring op social media: "De feedback toont aan dat veel van ons publiek bezorgd is over het gebruik van AI in plaats van een schrijver, wat wijst op een breder probleem in de industrie. Daarom hebben we besloten de huur niet door te laten gaan."

Echter, de première zal doorgaan op een andere, niet openbaar gemaakte locatie in Londen. Luisi voelt zich gesterkt door de taboe-achtige aard van het onderwerp: "Mensen houden niet van wat er gebeurt, dus willen ze niet dat iemand het aanraakt." Maar hij benadrukt: "De technologie is er al, of we willen of niet. We moeten ons afvragen: hoe voelen we ons als computers onze verhalen schrijven?"

Voor meer details, zie lastscreenwriter.com.

Terug naar blog